Veliki rat: folkloristički, etnološki i kulturnoantropološki aspekti, 2016.



Uniforma, Mijo Pošinovec, 1913.

Dana 4. ožujka 2016. godine, a povodom 100-e godišnjice Prvog svjetskog, na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu održan je znanstveno – stručni skup Veliki rat: folkloristički, etnološki i kulturnoantropološki aspekti na kojem je Tonči Vladislavić ( CIMO – Centar za istraživanje mode i odijevanja, Zagreb) održao predavanje pod naslovom Veliki rat – velike promjene: čitanje promjena slike vojne uniforme na primjerima fotografske reprezentacije.

 

Uniforma, Mijo Pošinovec, 1913. (naličje fotografije)

Skup su organizirali Hrvatsko etnološko društvo, Institu za etnologiju i fokloristiku i Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Rad se bavi izgledom i reprezentacijom vojnih uniformi, koje u Prvom svjetskom ratu postaju neizbježan i standardiziran ratni atribut. One su postale važan dio ratne ali i ukupne odjevne slike. Promjene ratnih uniformi istiskuju dotadašnju viziju uniforme i njezinu kodiranost, proizvodeći popunjavanje značenjskog prostora novim kodovima, a mogu se čitati na razini uniforme kao objekta, ali još više u retorici fotografske slike. Napredak industrijalizacije i masovne proizvodnje standardiziranih vojnih uniformi poklapa se s industrijom stvaranja i reproduciranja slike (fotografije) u tiskanim masovnim medijima, pa se sve informacije o promjenama uniforme čitaju kao promjene kodiranosti fotografske reprezentacije. Radom se želi pokazati vidljivim promjene koje su se dogodile u razvoju vojne uniforme kao objekta, kao i promjene kodiranosti unutar reprezentacije fotografske slike na primjerima domaće provenijencije.

Ključne riječi: Prvi svjetski rat, odijevanje, vojne uniforme, retorika fotografske slike, reprezentacije u fotografskoj slici

 

Tekst je u vidu prethodnog priopćenja objavljen u znanstvenom časopisu Studia ethnologica Croatica, Vol.28 No.1, prosinac 2016., a dostupan je u otvorenom pristupu, putem poveznice:

https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=253607

 

 

Tekst je dio istraživačkog rada na projektu Muški manifest: Oblici vizualne reprezentacije i izgleda muškog identiteta u medijskoj kulturi jugoslavenskog socijalizma  CIMO, 2016.

* Projekt je podržan od Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreba, za 2016.

* Fotografija: Privatni arhiv t.v.

* Copyright © cimo – centar za istraživanje mode i odijevanja. Sva prava pridržana.