Svijet, 1991.
Centar za istraživanje mode i odijevanja (CIMO), provodi projekt Moda u doba tranzicije: moda i odijevanje ranih 1990-ih u Hrvatskoj za 2021. a predstavlja nastavak programa iz 2020. koji se reaalizira kao case study kroz istraživanja, evidentiranja i analize modne situacije u HR od osamostaljenja do kraja 1995. Kroz analizu niza tekstova i slučajeva vizualne reprezentacije u tiskovinama (fotografije, crteži u novinama, časopisima), postiže se sintezna slika mode u tranzicijskom kontekstu
U 2020. u prvoj fazi projekta akcent je bio na fazi pred-tranzicije za što je provedena analiza modnog časopisa Svijet (1989 - 90) kao modnog medija.
Prisutnost i praćenje mode prisutna je u svim medjima ali više u onima magazinskog formata. Važna je činjenica da se neki od njih nisu uspjeli prilagoditi novim tranzicijskim strujanjima u svojem postojećem obliku pa je na pr. Svijet izdržao do 1992., a Start do 1990. a nestaju najčešće u procesima privatizacije ili pojavama novih medijskih kompanija.
U ovoj fazi projekt se nastavlja dalje s ciljem da se istraži odnos mode i procesa tranzicije od 1991. – i dalje. Potrebno je posebno obraditi modne pojave s obzirom na realnost početka rata.
Proces istraživanja usmjerio bi se na istraživanja s fokusom na različite segmente:
a.postojeća proizvodnja: propituje se, istražuje i analizira tranzicija i postupni nestanak domaće modne proizvodnje, u kontekstu privatizacije ali i nestajanja do tada jake tekstilne / modne grane.
b.trgovina - uvoz: potrebno je promatrati složenu putanju utjecaja preko uvoza i novonastale tržišne i medijske ponude: uvoz, pojava luksuznih brendova, pojava novih časopisa:
c.domaći novonastali brendovi: potrebno je analizirati kako i koliko se pojavljuju novi domaći proizvođači, nastajanje novih brendova i autorskih modnih poduhvata, ali i proces re-tradicionalizacije i mitiziranje nekih aspekata nacionalne baštine (case study: Croata kravata).
Proces tranzicije u zemljama Istočnog bloka i SFR Jugoslavije započeo je već padom berlinskog zida.
U različitim zemljama tranzicija poprima različite manifestacije i provodi se na različite načine, a prema nakim teoretičarima tranzicija je dugotrajni proces koji još traje. Glavne promjene odnose se na procese demokratizacije i promjene bivše planske socijalističke ekonomije prema slobodnome tržištu određenom privatiziranim gospodarskim subjektima.
Ova promjena orjentacije prema suvremenom i globalnom stavit će domaću tekstilnu i modnu industriju u pozadinski plan gdje će se odvijati komplicirana borba za održanjem proizvodnje i velikog broja radnih mjesta.
Nagli zamah privatnog investicijskog modela predstavlja promjenu orjentacije koja se, umjesto do tada prisutnoj domaćoj proizvodnji, okreće prema trgovini iz uvoza. Vrlo jaka tekstilna industrija u HR polako gubi bitku u odnosu na uvoz modnih brendova sa Zapada.
Ekstenzivan uvoz modnih informacija i modne robe donosi i nove modne prakse koje se reflektiraju na opće društveno tijelo. Fokus istraživanja biti će studija postojećih modnih praksi u odnosu na nagle modne promjene i njihovo usvajanje i prisustvo globalne mode na našim ulicama. Uvoz najnovije mode i poznatih brendova promijenit će bitno modnu sliku hrvatskog društva.
U ovoj fazi projekta propituju se oblici izgradnje nove modne slike i značenja vizualne medijske reprezentacije u pojedinačnom i masovnom izgledu, i to: tijelo, izgled, modni predmeti, brendovi, porijeklo (uvoz), glosarij novog modnog imaginarija, novi stereotipi, socijalna slika, tipologija, habitus shvaćen kao širi (odjevni) personalni i kolektivni prostor vidljiv u reprezentaciji u medijskoj kulturi. Fokus je usmjeren prema istraživanju vizualne reprezentacije društvene funkcije konzumeristički označenog stereotipa, slika subjekta / objekta unutar razvoja konzumerističkih praksi i kulture svakodnevice.
Na ovaj način istražuje se dinamika društvene i kulturne preobrazbe iz socijalističkog u neo-liberalni kapitalistički model. Konzumerističke nove prakse proizvode jaku promjenu društvene stvarnosti kao i diskurzivnu obojanost modnog doprinosa pojedinačnoj ali i javnoj promjeni u javnoj sferi.
Istraživanje planiramo provesti na primjerima reprezentacije u domaćim ilustriranim publikacijama u kojima se prezentira moda (Nedjeljni Vjesnik), ( novine, magazini i sl.) kao i indeksiranje, elaboriranje, analiza i prezentiranje rezultata što se odnose na izgled, odijevanje i odjevne prakse.
Budući su rane 1990-e određene ratom, u ovoj fazi istraživanja potrebno je interes usmjeriti na ovu specifičnu činjenicu i promatrati modu u tome (atipičnom) kontekstu.
Projekt je dio programa za 2021. i predstavlja case study kroz istraživanja, evidentiranja i analize modne situacije u HR od osamostaljenja do kraja 1995., kroz analizu tekstova i slučajeve vizualne reprezentacije u tiskovinama (fotografije, crteži u novinama, časopisima).
* Projekt je podržan od Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreb, za 2021. g.
* Fotografije: privatni arhiv t.v.
* Copyright © cimo – centar za istraživanje mode i odijevanja. Sva prava pridržana.